Rozw├│j muzyki, sound artu oraz technologii rejestracji i obr├│bki d┼║wi─Öku wywar┼é ogromny wp┼éyw na sztuk─Ö teatru, zw┼éaszcza tzw. teatru radiowego. Od lat 60. eksperymentalne s┼éuchowiska zacieraj─ů granic─Ö mi─Ödzy teatrem, reporta┼╝em, nagraniem terenowym, sound artem a muzyk─ů. Wszak brzmienie i wysoko┼Ť─ç g┼éosu mog─ů by─ç wykorzystane jako elementy muzyczne, natomiast melodia, rytm czy d┼║wi─Ökowa atmosfera mog─ů opowiada─ç s┼éuchaczowi histori─Ö.

W Polsce ÔÇô nie licz─ůc pionierskiej tw├│rczo┼Ťci Eugeniusza Rudnika oraz epizod├│w zwi─ůzanych przede wszystkim z legendarnym Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia ÔÇô fenomen ├│w czeka┼é na sw├│j czas a┼╝ do pocz─ůtk├│w XXI stulecia. Zacz─Ö┼éo si─Ö od obiegu niezale┼╝nego, kt├│remu po┼Ťwi─Öcili┼Ťmy pierwszy, zesz┼éoroczny festiwali ÔÇ×Do us┼éyszenia na Placu DefiladÔÇŁ. Od tamtego czasu polskim s┼éuchowiskiem eksperymentalnym zaj─Ö┼éy si─Ö w spos├│b o wiele bardziej regularny i zinstytucjonalizowany ÔÇ×Krytyka PolitycznaÔÇŁ, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Teatr Polskiego Radia. Pora wi─Öc us┼éysze─ç, co dzieje si─Ö poza polskim podw├│rkiem. W krajach takich, jaki Niemcy, Austria, Kanada czy Australia s┼éuchowisko eksperymentalne pozostaje od dekad gatunkiem nie wymagaj─ůcym bynajmniej reanimacji. Raczej ┼╝ywym i rozkwitaj─ůcym, maj─ůcym swoj─ů histori─Ö, nurty i gatunki.

Dlatego w tym roku na Placu Defilad pos┼éuchamy mi─Ödzy innymi ameryka┼äskiej symfonii pistolet├│w (Negativeland ÔÇô Guns), kanadyjskiego portretu Cage'owskiego Nowego Jorku (Chantal Dumas -40┬░ Nord - 73┬░ West) oraz francuskiego raportu statystycznego dotycz─ůcego katastrof lotniczych (Dinah Bird, Jean-Philippe Renoult ÔÇô Take a Flight). Z kolei W┼éoch Alessandro Bosetti przedstawi druzgoc─ůcy ÔÇô afryka┼äski portret zachodniej awangardy (African Feedback), a Serb Arsenij Jovanovic - kantat─Ö z przem├│wie┼ä najmroczniejszych XX-wiecznych dyktator├│w (La Parata). Du┼╝y nacisk po┼éo┼╝yli┼Ťmy te┼╝ na ideowe bogactwo i pluralizm prezentacji: z jednej strony pos┼éuchamy d┼║wi─Ökowej krytyki ameryka┼äskiego militaryzmu (Gregory Whitehead - On the Shore Dimly Seen) oraz naturalistycznego pejza┼╝u d┼║wi─Ökowego polskich manifestacji politycznych, z drugiej za┼Ť ÔÇô eseju radiowego po┼Ťwi─Öconego kulturowemu fenomenowi ÔÇ×Bitwy pod GrunwaldemÔÇŁ Jana Matejki.

Co ciekawego dzieje si─Ö na ┼Ťwiecie? Odpowied┼║ w ka┼╝dy wtorek od 13 czerwca do 15 sierpnia na Placu Defilad. S┼éuchowiska us┼éyszymy w r├│┼╝nych formach - w znanej z zesz┼éego roku konwencji silent disco, na placu, w teatrze czy w wersji... kinowej. Do us┼éyszenia!

ÔÇŹ

20 czerwca s┼éuchowisko odb─Ödzie si─Ö Teatrze Studio (Scena Malarnia).

Wysłuchamy: Anna Friz, "Radiotelegraph" oraz Tom Johnson, "Music and Questions".

ÔÇŹ

Organizator: STUDIO / Plac Defilad

Partner: B├┤┼ét Records

Kurator: Michał Mendyk

Dramaturg: Wojtek Zrałek-Kossakowski

Do┼é─ůcz do wydarzenia