29/8/2017
20:00
teatr

„Narkotyki” w reż. Oskara Sadowskiego

Narkotyki w reżyserii Oskara Sadowskiego wracają na Plac Defilad!

MIEJSCA SIEDZĄCE BILETOWANE. NA MIEJSCA STOJĄCE WSTĘP WOLNY.

AUTOR Stanisław Ignacy Witkiewicz

REŻYSERIA Oskar Sadowski

ADAPTACJA i DRAMATURGIA Marcin Cecko

SCENOGRAFIA Anna Met

KOSTIUMY Marta Kuliga

REŻYSERIA ŚWIATŁA Aleksander Prowaliński

MUZYKA Tomasz Mreńca

WIDEO Hanna Maciąg / Adrien Cognac

OBSADA Tomasz Nosinski, Natalia Rybicka, Andrzej Szeremeta, Robert Wasiewicz, Ewelina Żak, Rozalia Mierzicka (gościnnie), Marta Zięba (gościnnie)

INSPICJENTKA Olga Karoń

ASYSTENT REŻYSERA Maciek Omylak

KIEROWNIK PRODUKCJI Justyna Pankiewicz

ASYSTENT PRODUKCJI Małgorzata Cichal

Uwaga! Spektakl dla widzów dorosłych.

„Duchową przygodę należy rozważać bez związku z rozkoszą, gdyż kusi ona właśnie świadomość wyższą i subtelniej rozwiniętą. W gruncie rzeczy wszelka rozkosz ma charakter duchowy; tam znajduje się niewyczerpalne źródło, organizujące jako żądza, której nic nie zaspokoi”.

Ernst Jünger

Narkotyki Witkacego to pozycja przewrotna. Publicystyka pisana przez kontrowersyjnego artystę w okresie, kiedy czuł się odrzucony, nierozumiany przez krytykę oraz czytelników miała prowokować publiczność, oczyścić pisarza z niepochlebnych opinii i ukazać Witkacego w nowej roli – artysty zaangażowanego. Zaangażowanego w sprawy doczesne, w przekazywanie konkretnego doświadczenia i wiedzy, pouczającego – nie tylko dlaczego nie zażywać substancji odurzających, ale, w Appendixie, jak golić się czy leczyć hemoroidy – oraz wskazującego remedia, jak w dołączonych do tomu Niemytych duszach, na paskudne psychiczne i duchowe przywary pobratymców. Oto więc literacka hybryda: poradnik i kompendium, zjadliwa krytyka społeczna obfitująca w wątki autobiograficzne, próba opisania społecznego tabu z zawartym wewnątrz programem naprawczym i mini-wykładem parapsychologicznym.

Te gesty pisarza wskazują nam kierunek teatralnych poszukiwań. Krajobraz używek i narkotyków zmienił się znacząco. Choć główne substancje bywają takie same, to występuje obok nich całe mnóstwo nowych środków. Od legalnych farmaceutyków regulujących nastrój, po dopalacze i narkotyki eksperymentalne, które jeszcze nie zdążyły znaleźć się na liście zakazanych substancji. Tabu z nimi związane wymaga innej optyki, by oświetlić zaułki społecznej hipokryzji, która uznaje, że skoro sprawa jest regulowana prawnie, to problemu praktycznie nie ma. Tymczasem nasza praca, gospodarka, myśli, emocje tworzone są przez napędzane teiną, kofeiną, cukrem, tytoniem i alkoholem mózgi, a kto wie, czy nie jeszcze czymś znacznie bardziej wyginającym karty umysłowych klaserów. Tak, dyskusja o tym, jak traktujemy środki odurzające, to dyskusja o stanie świadomości społeczeństwa, dojrzałości jego struktur oraz o tym, czym są dla nas relacje z własną Tajemnicą Istnienia oraz Tajemnicą Innego. Korzystając z tekstów dramatycznych Witkacego, jego listów i publicystyki, przyglądamy się jak figura skandalisty i eksperymentatora może dziś wypełnić zadany jej przez autora cel: na nowo, na własnych warunkach nawiązać dialog ze społeczeństwem, rozbić przezroczyste gabloty hipokryzji, doświadczyć innych sposobów odczuwania, zajrzeć w delikatną tkankę naszych relacji, tych relacji, które były obsesją Witkiewicza, relacji z rodzicami, kochankami, grupami społecznymi, ze sztuką i polityką.

Dołącz do wydarzenia

To też Ci się spodoba:

© STUDIO teatrgaleria 2017