Kino Letnie WJF Vol.5: "Człowiek, który widział za dużo"

21:30

22/8/19

KINO LETNIE VOL. 5 WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI – to cykl pokazów filmowych skierowany do miłośników fotografii. Jest częścią projektu WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI, który został pomyślany jako przyjazny przewodnik po świecie współczesnego obrazu fotograficznego i jest zachętą do uważnego, krytycznego przyjrzenia się fotografii.

W ramach piątej edycji Kina Letniego zostaną pokazane cztery filmy: “Wojna Restrepo” (org. Restrepo), 2010, reż. Tim Hetherington i Sebastian Junger; “Zniszcz mu aparat” (org. Smash His Camera), 2010, reż. Leon Gast; "Garry Winogrand: Sfotografować da się wszystko" (org. Garry Winogrand: All Things Are Photographable), 2018, reż. Sasha Waters Freyer oraz "Człowiek, który widział za dużo" (org. The Man Who Saw Too Much), 2016, reż. Trisha Ziff. Zaprezentujemy filmy, które podejmują ważne tematy. Przypomnimy twórczość Tima Hetheringtona i jego oskarowy film dotyczący wojny w Afganistanie. Przyjrzymy się pracy fotografa paparazzi Rona Galelli, wspólnie zachwycimy się twórczością i niezwykłą osobowością Garrego Winogranda, a na koniec – na przykładzie słynnego Enrique Metinidesa – sprawdzimy, z czym wiąże się fotografowanie cudzego cierpienia i praca w tabloidach. Zapraszamy do spotkania z niezwykłymi bohaterami, poznania ich historii i znakomitych dzieł.

Startujemy już 27 czerwca, o godz. 21.30 na Placu Defilad, Plac Defilad 1, Warszawa. Wstęp wolny!

Filmy będą wyświetlane z polskimi napisami.

Wstęp wolny!!!

PROGRAM:

27 czerwca, godz. 21.30: “Wojna Restrepo” (org. Restrepo), 2010, reż. Tim Hetherington i Sebastian Junger

18 lipca, godz. 21.30: “Zniszcz mu aparat” (org. Smash His Camera), 2010, reż. Leon Gast

8 sierpnia, godz. 21.30: "Garry Winogrand: Sfotografować da się wszystko" (org. Garry Winogrand: All Things Are Photographable), 2018, reż. Sasha Waters Freyer

22 sierpnia, godz. 21.30: "Człowiek, który widział za dużo" (org. The Man Who Saw Too Much), 2016, reż. Trisha Ziff


Autorki cyklu: Monika Szewczyk-Wittek i Katarzyna Sagatowska
Organizatorzy: WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI, Fundacja Powiększenie, Plac DEFILAD, Teatrgaleria Studio, Miasto Stołeczne Warszawa
Partner główny: E. Wedel
Partner: barStudio

KINO LETNIE VOL. 5 WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI
opisy filmów

“Wojna Restrepo”

Tytuł oryginalny: Restrepo
Kraj: Stany Zjednoczone
Rok produkcji: 2010
Reżyseria: Tim Hetherington, Sebastian Junger
Produkcja: Outpost Films, National Geographic Entertainment
Czas trwania: 94 minuty

Dolina Korengal w prowincji Kunar, ukryta pomiędzy majestatycznymi szczytami gór wschodniego Afganistanu, uchodzi za jedno z miejsc, gdzie siły ISAF toczyły szczególnie zaciekłe walki z talibami. Tim Hetherington i Sebastian Junger spędzają w niej rok. Towarzyszą grupie młodych amerykańskich żołnierzy na wysuniętym posterunku Restrepo – nazwanym na cześć zmarłego sanitariusza, kolegi z plutonu. Powstaje obraz niezwyczajny. Szczera do bólu opowieść o życiu w ekstremalnych warunkach i o więzi, jaka może połączyć ludzi, którzy razem muszą się w nich odnaleźć. Wśród filmów dokumentalnych o wojnie pozycja obowiązkowa.

“Zniszcz mu aparat”

Tytuł oryginalny: Smash His Camera
Kraj: Stany Zjednoczone
Rok produkcji: 2010
Reżyseria: Leon Gast
Produkcja: Got the Shot Productions, Magnolia Pictures
Czas trwania: 87 minut

Człowiek, który otrzymał sądowy zakaz zbliżania się do Jacqueline Kennedy Onassis oraz jej dzieci i któremu złamał szczękę sam Marlon Brando. Fotograf celebrytów, którego prace wystawiane są dzisiaj w największych galeriach. Ron Galella należy do najbarwniejszych postaci amerykańskiej fotografii ubiegłego stulecia. Razem z reżyserem Leonem Gastem zaglądamy za kulisy życia i pracy „króla paparazzich”, mierząc się z uniwersalnymi pytaniami o granice prywatności, etykę zawodu fotografa oraz miejsce fotografii tabloidowej w rzeczywistości XXI wieku.

"Garry Winogrand: Sfotografować da się wszystko"

Tytuł oryginalny: Garry Winogrand: All Things Are Photographable
Kraj: Stany Zjednoczone
Rok produkcji: 2018
Reżyseria: Sasha Waters Freyer
Produkcja: Pieshake Pictures, American Masters Pictures, Submarine Entertainment
Czas trwania: 90 minut

Garry Winogrand. Nazwisko amerykańskiego twórcy, uznawanego za niekwestionowanego mistrza fotografii ulicznej i dokumentalnej,­ jest kluczem otwierającym drzwi do Nowego Jorku lat 60. i 70. Film Sashy Waters Freyer daje okazję do spojrzenia na sylwetkę fotografa z nowej perspektywy. Po raz pierwszy stykamy się z kadrami, których autor nigdy nie wywołał. Idąc tropem zdjęć, mamy możliwość poznać zarówno Winogranda-artystę, jak i Winogranda-człowieka. Dlaczego to fotografia „poety z Bronxu” stała się wzorcem opowiadania o otaczającym świecie poprzez obraz? Przekonajmy się.

"Człowiek, który widział za dużo"

Tytuł oryginalny: The Man Who Saw Too Much
Kraj: Meksyk
Rok produkcji: 2015
Reżyseria: Trisha Ziff
Produkcja: 212 Berlin Films, Wabi Productions, Arte Mecánica, Serdika F.S.
Czas trwania: 88 minut

Skąd bierze się fascynacja fotografią dokumentującą tragedię? Dlaczego przyciąga nas „widok cudzego cierpienia”? W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania zagłębiamy się w ulice historycznego i współczesnego Mexico City. Naszym przewodnikiem jest Enrique Metinides, fotoreporter, który niczym południowoamerykański Weegee uczynił z dokumentowania wypadków, katastrof i zbrodni swój sposób na życie. Odwiedzamy miejsca, w których wykonał najsłynniejsze fotografie, słuchamy wspomnień. Reżyserka Trisha Ziff kreska po kresce szkicuje egzotyczny obraz meksykańskiej prasy tabloidowej drugiej połowy XX wieku oraz portret człowieka, który zobaczył zbyt wiele.

Dołącz do wydarzenia